Пн - Пт 09:00 - 18:00

Відхилення від норм. Необхідність чи примха забудовників?

Державні будівельні норми

Проектування будь-якого об’єкта будівництва не обходиться без державних будівельних норм.

Відповідно до Закону України «Про будівельні норми» будівельні норми – затверджений суб’єктом нормування підзаконний нормативний акт технічного характеру, що містить обов’язкові вимоги у сфері будівництва, містобудування та архітектури. При цьому, згідно із статтею 11 цього закону застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов’язковим для всіх суб’єктів господарювання незалежно від форми власності, які провадять будівельну, містобудівну, архітектурну діяльність та забезпечують виготовлення продукції будівельного призначення.

Здавалося, що є будівельні норми, є закон, який передбачає обов’язковість їх виконання, а забудовникам та проектувальникам потрібно лише їх ретельно виконувати та не допускати ніяких відхилень. Насправді неможливо написати жодних будівельних норм, в яких охоплювались би всі випадки та прописувались всі нормативи, які виникають в реальному житті.

Наприклад, є історична стара забудова міста із улаштуванням будинків вздовж червоних ліній вулиць без дотримання протипожежних відстаней. Один з таких будинків вичерпав свій ресурс експлуатації і на його місці вирішено побудувати новий будинок. Зазвичай, під час проектування виникне проблема щодо неможливості дотримання мінімальних протипожежних відстаней між існуючими будинками та будинком, що проектується. Адже, відповідно до
ДБН 360-92** або нових ДБН Б.2.2-12:2018, мінімальна протипожежна відстань залежить від ступенів вогнестійкості будинків, між якими вона вимірюється, та знаходиться в діапазоні від 6 до 15 м. При цьому, враховуючи, що старі будинки здебільше будуть відноситись до ІІІ – V ступеня вогнестійкості, ця відстань буде наближуватись до останньої цифри.

Розрахунок оцінки класу вогнестійкості будівельних конструкцій розрахунковим методом

З наведеного прикладу (а їх дуже багато в нашому сьогоденні) видно, що без відхилень від будівельних норм сучасне містобудування та проектування неможливе, а отже є необхідність у механізмі погодження таких відхилень.

І він існує.

Ще у 2008 році був підготовлений та затверджений наказ Мінрегіонбуду України від 04.07.2008 № 301 «Про затвердження Порядку погодження в Мінрегіонбуді обґрунтованих відхилень від діючих будівельних норм у проектній документації при проектуванні та внесенні змін у проектну документацію об’єктів промислової забудови та інженерно-транспортної інфраструктури». В подальшому до цього наказу вносились зміни (наказ Мінрегіонбуду України від 22.07.2010 № 275 «Про внесення змін до наказу Мінрегіонбуду від 04.07.2008 № 301»).

На сьогодні чинним є наказ Мінрегіону України від 19.04.2018 № 97 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15 травня 2018 за № 593/32045) «Про затвердження Порядку погодження Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України обґрунтованих відхилень від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки до будівель і споруд у спосіб, не передбачений будівельними нормами». Основними положеннями цього наказу є такі:

Організація подання звернень

  • для отримання погодження обґрунтованих відхилень заявник звертається до Мінрегіону листом із зазначенням найменування об’єкта будівництва, його місце розташування, опис вимог будівельних норм, які неможливо (значно ускладнено) виконати, детально викладаються причини та обставини, через які неможливо (значно ускладнено) виконання конкретних вимог будівельних норм, і надаються обґрунтовані пропозиції щодо можливих відхилень від них;
  • до звернення обов’язково додаються: письмове зобов’язання щодо проведення компенсаційних заходів щодо відхилень від вимог відповідних будівельних норм; копії містобудівних умов та обмежень, технічні умови щодо інженерного забезпечення об’єкта, документи, що дають право на будівництво об’єкта (за наявності); письмові застереження замовника щодо відомостей в матеріалах звернення, які він вважає інформацією з обмеженим доступом (за наявності). До звернення за ініціативою заявника може додаватися інша обґрунтовуюча документація.

Системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу

Організація розгляду звернень щодо відхилень та прийняття рішень стосовно їх погодження або відмови у їх погодженні

  • відповідний структурний підрозділ Мінрегіону відповідно до своїх повноважень у строк до п’яти робочих днів з дня реєстрації звернення у Мінрегіоні розглядає звернення та додані до нього матеріали, в тому числі перевіряє наявність всіх необхідних документів;
  • звернення щодо погодження відхилень розглядаються в порядку черговості їх надходження та розгляду базовими організаціями з науково-технічної діяльності у будівництві, центральними органами виконавчої влади згідно з їх компетенцією;
  • у разі якщо звернення не відповідає встановленим вимогам Мінрегіон відмовляє заявнику у погодженні відхилень та повертає йому звернення разом з додатками до нього в строк до п’яти робочих днів з дня реєстрації звернення у Мінрегіоні листом за підписом керівника відповідального структурного підрозділу, у якому наводяться вмотивовані причини такої відмови. При цьому, скан-копія листа про відмову у погодженні відхилень оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мінрегіону протягом п’яти робочих днів з дня прийняття відповідного рішення. Важливо!!! Заявник може повторно звернутися до Мінрегіону з порушеного питання після усунення недоліків, що стали причиною відмови у погодженні відхилень;
  • за результатами розгляду поданих заявником документів та з урахуванням складності порушеного питання звернення та додані до нього матеріали Мінрегіон у разі необхідності надсилає на розгляд центральним органам виконавчої влади згідно з їх компетенцією та/або базовим організаціям для отримання пропозицій (висновків) щодо можливості погодження відхилень або рекомендацій стосовно компенсаційних заходів тощо;
  • базова організація розглядає подані матеріали та проводить дослідження або випробування, розрахунки, які мають підтвердити (спростувати) можливість запропонованих рішень;
  • пропозиції (висновки) базової організації щодо можливості погодження відхилень або рекомендацій стосовно компенсаційних заходів надсилаються до Мінрегіону протягом п’яти робочих днів після отримання листа від Мінрегіону та мають містити обґрунтовані пропозиції щодо можливості (неможливості) погодження запропонованих відхилень або необхідності проведення додаткових досліджень, випробувань тощо;
  • Важливо!!! Заявник може самостійно звертатися до відповідних центральних органів виконавчої влади або базових організацій за відповідним напрямом діяльності;
  • не пізніше п’яти робочих днів після отримання пропозицій від центральних органів виконавчої влади та базових організацій відповідальний структурний підрозділ Мінрегіону вносить питання щодо погодження відхилень на засідання секції Науково-технічної ради Мінрегіону відповідно до компетенції;
  • за рекомендацією секції Науково-технічної ради питання може бути винесено на розгляд Науково-технічної ради Мінрегіону протягом десяти робочих днів після розгляду на секції НТР;
  • враховуючи рішення секції Науково-технічної ради (або Науково-технічної ради) щодо погодження або відмови у погодженні відхилень, Мінрегіон погоджує або відмовляє у погодженні відхилень шляхом надсилання листа заявнику протягом трьох робочих днів після прийняття такого рішення за підписом заступника Міністра відповідно до розподілу обов’язків та повноважень за формою, наведеною в додатку до цього Порядку;
  • скан-копії протоколів (витягів з протоколів) засідань секцій НТР, НТР з питань, що стосуються розгляду звернень щодо погодження обґрунтованих відхилень, листів Мінрегіону, пропозицій громадськості (за наявності), підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Мінрегіону протягом семи робочих днів з дня прийняття рішення з урахуванням вимог законів України «Про захист персональних даних», «Про доступ до публічної інформації»;
  • Важливо!!! Погодження відхилень обов’язково враховуються замовниками будівництва у проектній документації об’єкта.

Враховуючи наведене можна зробити висновки, що на сьогодні Мінрегіоном України встановлена чітка структура отримання погодження обґрунтованих відхилень від обов’язкових вимог будівельних норм. Головне, щоб ці відхилення дійсно були обгрунтованими і необхідними для об’єкта будівництва, а не були примхою забудовника, що має наміри збагатитися.

Залишити відповідь

Увійдіть або заповніть поля нижче. Ваш e-mail не буде опублікований. Обов'язкові поля позначені*